Přihlašte se



Skladba
Pár poznámek k výuce skladby a hodnocení soutěží PDF Tisk Email
Artprogram - Skladba
Napsal uživatel Administrator   
pátek, 25 květen 2012 13:20

Pár poznámek k výuce skladby.

Přestože skladba má svou vlastní kapitolu v RVP, je jasné, že její výuka bude i v budoucnu spíše minoritní. Nejen proto, že na našem typu škol nepůsobí mnoho studovaných skladatelů, ale do hry navíc vstupují i ekonomické důvody. Všechny povinné výstupy pro studijní zaměření skladba lze totiž splnit jen tehdy, bude-li výuka individuální a žák k tomu bude mít ještě plnohodnotnou nástrojovou výuku (nejčastěji asi klavír). Protože dětí s tvořivým talentem je mnohem více (a máte je na svých školách zcela jistě i vy), budou členové skladatelské sekce při Ústřední umělecké radě ZUŠ ve svých krajích nápomocni vzniku podobně zacíleného nepovinného předmětu vyučovaného skupinově, který by mohl být do učebních plánů zařazen třeba místo komorní hry pro žáky 4. – 7. ročníku. Osnovy pak samozřejmě budou muset výstupy uvedené v RVP částečně redukovat (použijí třeba jen ty do 3. ročníku) a předmět bude muset nést jiný název než skladba (nabízí se třeba improvizační dílna). Počet žáků, kteří svá dílka posílají do skladatelské do soutěže, sice stále narůstá, ale řada z nich své pokusy zatím tvořila s pedagogem jen ve volných chvílích v rámci nástrojové výuky. Zavedením skupinových „dílen“ do vašich ŠVP by byl konečně pro všechny podobné zájemce vytvořen kýžený prostor, některé školy by tak navíc mohly vyřešit i tradiční potíže s organizací komorní hry klavíristů. Protože další ročník skladatelské soutěže bude vyhlášen opět v příštím školním roce, třeba byste ještě při tvorbě ŠVP o rozšíření své nabídky mohli pouvažovat. Prvky improvizace se v osnovách, které jsem měl možnost v rámci Artprogramu komentovat, objevují prozatím jen výjimečně.  Byla by škoda, kdybychom přestali podporovat přirozenou tvořivost našich žáků.

 Hodnocení soutěží

Každoročně si kladu otázku, zda oceňování žáků při soutěžích hudebního oboru není příliš rigidní. Jestliže porota vychází pouze z bodového hodnocení, vede to k tomu, že v některých kategoriích uděluje jen druhá či třetí místa bez udělení prvního (dokonce i v kolektivních oborech jako jsou orchestry a komorní hra). Chápu, že v jiné věkové kategorii asi byly body vyšší, úroveň soutěžících subjektivně lepší, ale proč by ten nejlepší z „horší“ kategorie, je-li nejvýše hodnocen, neměl být považován za vítěze? Možná by bylo řešením pásmové hodnocení (jak je tomu ve skladbě nebo sborových soutěžích). Přál bych si, aby měli členové porot větší úctu k těm, kteří se dlouhodobě na soutěž připravovali. Jak říká Ilja Hurník, neudělení první ceny je známkou bezradnosti poroty.   

 

 
Múziáda 2011 PDF Tisk Email
Artprogram - Skladba
Napsal uživatel Hana   
středa, 22 červen 2011 10:11

V pondělí 6.června 2O11 se uskutečnila ve Velké dvoraně Červeného zámku v Hradci nad Moravicí MÚZIÁDA 2011.

V její první  - přehlídkové části - se představili žáci ZUŠ našeho kraje a interpretací skladeb W.A.Mozarta, A. Dvořáka  B. Bartóka si připoměli spolu se svými pedagogy a zaplněným sálem tyto hudební velikány. Velkou dvoranou Červeného zámku zněl převážně klavír, ale program zpestřili také flétnisté, zpěváci a tanečníci. Tradičně doplnily nádherné prostředí i práce mladých výtvarníků. Múziáda, na níž si už poněkolikáté připomínáme letos jubilující autory naší i světové hudby ,byla opět výbornou příležitostí zahrát si v nádherném prostředí v Hradci nad Moravicí.

O čem chci psát ale především, to je 2.-odpolední část Múziády. Odpoledne se totiž (už také tradičně) sjeli na zámek ti nejlepší z našich žáků.Ti, kteří letos reprezentovali své školy v celostátních kolech soutěží ZUŠ v oborech: hra na klavír,hra na  smyčcové nástroje,hra na kytaru a akordeon.Byli pozváni také výtvarníci, kteří postoupili a na něž teprve celostátní kolo čeká na podzim.Prožili jsme 4hodiny skvělých výkonů těchto nadějí našeho kraje a je jenom dobře, že Krajský úřad společně s Múzou ocenil tyto žáky nejen diplomem, ale také hodnotným dárkovým poukazem.

Celé setkání, které jsem absolvovala skutečně jedním dechem, mělo pro mě zásadní význam v tom, že jsem za jedno odpoledne poznala a slyšela(i když věřím, že mnoho nadějných muzikantů uvízlo v z krajských kolech) ty nejlepší, které v současné době v ZUŠách máme.Dovolte mi na závěr můj ryze osobní názor.Nechci se nikoho dotknout a také vím, že červen je časově nesmírně náročný a všichni už máme dost, ale přesto - není toto setkání tou nejlepší a nejpohodlnější příležitostí pro pedagogy a ředitele škol poznat a srovnat úroveň dětí všech věkových skupin celého kraje?Jejich téměř nulový zájem si tato akce skutečně nezaslouží.

Velký dík patří všem účinkujícím za jejich nádherné výkony a také všem, kteří den na Hradci připravili. Pěkné prázdniny všem muzikantům přeje Hana Čašová

 

Aktualizováno pátek, 03 únor 2012 16:50
 
Dopis Petra Hanouska k soutěžím PDF Tisk Email
Artprogram - Skladba
Napsal uživatel Jiří Taufer   
pondělí, 16 listopad 2009 13:14
S laskavým svolením Petra Hanouska zde publikuji jeho text reagující na vývoj soutěží v ZUŠ v Moravskoslezském kraji:

Milí kolegové,

nedá mi to, abych nereagoval na dopis Blanky Zátopkové, která nás dopisem informovala o tom, že někteří učitelé žádají konání okresních kol soutěží žáků ZUŠ. Předpokládám, že se jedná pouze o soutěž v komorní hře, protože dramatický obor ani dechové a jazzové orchestry toto kolo pro menší počet soutěžících nejspíše nepotřebují. Upřímně řečeno, nerozumím tomu, proč někdo tak lpí na systému, který se často obrací proti samotným dětem. Osobně jsem přesvědčen, že učitelé a ředitelé škol, kteří sledují úroveň v kraji, nemohou mít s odesláním přihlášky žádné potíže. Nemám ani obavu z toho, že pak v krajských kolech zazní něco, co tam v žádném případě nepatřilo, ani z toho, že bude přihlášených souborů tolik, že se to časově nezvládne. Soutěž ve Vidnavě také nemá okresní kola, a přitom si stále drží vynikající úroveň.

V porotách okresních kol zasedají většinou jen učitelé z malého regionu, mají v soutěži „své“ soubory, je známo, že některé školy či učitelé „se nemusí“. To pak zkresluje výsledky. Máte skutečně jistotu, že vždy postoupili jen ti nejlepší? Nestalo se vám, že soubor, který porota nepustila dál, byl vlastně mnohem lepší, než ten, který postoupil z vedlejšího okresu? Musíme pořád vystavovat žáky i učitele stresovým situacím? Navrhovali jsme, aby se místo soutěže konaly přehlídky, kde si kandidáti krajských kol zahrají pro radost, ale o případném postupu rozhodne v konečném důsledku spolu s pedagogem žáků již jen ředitel vysílající školy. Co je na tom špatného? V okrese Opava jsme to již opakovaně vyzkoušeli a funguje to. Dobře víte, že se pro děti snažíme chystat mnoho jiných akcí přehlídkového typu. Ta atmosféra mezi účastníky je pak nesrovnatelná. Děti jsou si totiž jisty, že si jich vážíme, že je máme rádi. Soutěžní forma přináší většině účastníků často jen zklamání. Jistě, vítěz se může dmout „pýchou“, ale jde nám snad také o něco jiného. Nebo by mělo jít. Troufnou-li si žáci, učitel a ředitel školy na krajskou laťku, dobře. To už něco znamená a fanděme jim. Ale proč se honosit tím, kolik konkurentů jsme cestou „pobili“? Něco jiného je, soutěží-li budoucí profesionálové. Ti ať si zvykají na „drsné“ podmínky i zklamání, ale máme jich na školách tolik? Zvažte to.

S přáním všeho dobrého

Petr Hanousek

Aktualizováno pátek, 03 únor 2012 16:49
 
Komentáře (2)
2 úterý, 17 listopad 2009 22:30
Martina Fischerová
Nedá mi to, abych nereagovala na tuto diskuzi. Zrušení okresních kol skutečně vyvolalo debatu, často velmi rozhořčenou. Ale myslím, že to byla jen prvoplánová reakce a nepromyšlení všech možností. Jak uvedl p.Hanousek – ze zkušenosti víme, že se nám, ve větších okresech, které sdružují 10 a více škol, vybily v okresních kolech děti, které by jinak velmi zdatně obstály v krajských kolech. Z tohoto důvodu plně souhlasím se zrušením okresních kol. Protiargumentem však bylo, že si děti nezahrají, že to přece děláme pro ně. A tady je otázka. Proč by si neměly zahrát? Vždyť v pořádání okresních přehlídek nám nikdo nebrání. Problémem je, že se nikdo do organizace příliš nehrne. Ne každá škola má prostory k pořádání těchto akcí, větší sál apod…A potom se ozývají i hlasy, ať jsou okresní kola, ať mají žáci srovnání – to ale mají mimo jiné i na Festivalu ZUŠ? A ruku na srdce – kolik z vás, kteří se nejvíc ozýváte, že si děti nezahrají, kolik se vám dětí účastní? A když se neúčastní? Byli jste se aspoň podívat? Ať si každý sáhne do svědomí..

Martina Gerhardová
1 úterý, 17 listopad 2009 22:11
Jiří Taufer
Kolegové, text Petra Hanouska beze zbytku podepisuji. Lépe bych to nenapsal.

Jiří Taufer


 

Nejbližší události

The selected calendar(s) were not found in the database.

Návštěvnost tohoto portálu

dnesdnes812
včeravčera1034
tento týdentento týden812
tento měsíctento měsíc21339
celkemcelkem1251406