Home Metodické centrum Recepce a reflexe hudby

Přihlašte se



Recepce a reflexe hudby
Závěrečné ohlédnutí PDF Tisk Email
Artprogram - Recepce a reflexe hudby
Napsal uživatel Markéta Korpasová   
úterý, 29 květen 2012 13:34

Vážení kolegové,

protože se práce na projektech Artprogram chýlí ke konci, dovolte mi krátké ohlédnutí. Předmět Hudební nauka byl v rámci prací na tvorbě školních vzdělávacích programů jeden z nejvíce diskutovaných. Důvody jsou různé, především je to přetrvávající odpor žákovské a rodičovské veřejnosti k tomu, že se děti mají něco „učit zpaměti“. Důvod je prostý – mají takových předmětů dost ze školy, nauka je nebaví a někteří „nechápou, k čemu je nauka dobrá“.

Většina z učitelů Hudební nauky během tvorby ŠVP poctivě hledala cesty, jak dětem tento předmět udělat zajímavějším a atraktivnějším. Důkazem toho byla setkávání a konzultace v rámci projektu Artprogram. Znovu mě utvrdila v přesvědčení, že učitelé jsou národ vynalézavý a tvůrčí. Vznikla řada originálních učebních pomůcek, prezentací a metod, za něž si jejich tvůrci zaslouží uznání.

Dovolte mi jen krátké zamyšlení – v průběhu této tvůrčí práce jsem si uvědomila také jednu skutečnost, která je nadčasová. Stále je pravda, že základní věci je třeba se naučit, protože bez nich se nedostaneme dál. Žák se nenaučí doprovázet skladbu, pokud nezná princip tvorby akordů, nepochopí, co je to akord, pokud neumí stupnice atd.

Děkuji vám všem za spolupráci a aktivitu a přeji vám hodně zajímavých nápadů do další práce.

Markéta Korpasová, garant HN

Aktualizováno úterý, 29 květen 2012 15:50
 
Hodnocení v Hudební nauce PDF Tisk Email
Artprogram - Recepce a reflexe hudby
Napsal uživatel Markéta Korpasová   
úterý, 29 květen 2012 13:33

Vážení kolegové,

v tomto příspěvku bych se chtěla krátce věnovat hodnocení v předmětu Hudební nauka. Řada z vás jistě hledá východisko, jak nejlépe přistupovat k hodnocení žáků, aby bylo motivující a zároveň reflektovalo jejich znalosti. Někteří z nás jsou „přísní“ a píší s žáky testy, písemky a rytmické diktáty, zkoušejí intonaci, jiní jsou benevolentnější a spokojí se s tím, že hodnotí žáka spíše příležitostně. V naší škole jsme se dohodli, že v Hudební nauce budeme hodnotit žáky na základě předem stanovených požadavků, aby byla zajištěna objektivita a stejný přístup ke všem žákům. Zpracovali jsme také požadavky a následné testy pro žáky, kteří mají povoleno individuální studium. Osobně jsem vždy nejdůslednější v požadavcích na žáky, kteří se připravují na přijímací zkoušky z Hudební výchovy nebo Hudební nauky. U nich vždy přišlo i na výše zmíněné písemky a diktáty.

Jaké zkušenosti máte s hodnocením Hudební nauky na vaší škole?

Markéta Korpasová, garant HN

Aktualizováno úterý, 29 květen 2012 15:50
 
Technika v hudební nauce PDF Tisk Email
Artprogram - Recepce a reflexe hudby
Napsal uživatel Markéta Korpasová   
sobota, 19 listopad 2011 11:09

Milí kolegové, v poslední době jsem dostala několik podnětů k využívání technického média - interaktivní tabule. Jedná se sice o poměrně nákladnou učební pomůcku, ale její použití je velmi obohacující. Sama jsem vyučovala projekt (jehož ale nejsem autorkou), který se jmenoval Vánoce (Velikonoce) v hudbě. V hodinách jsem využívala i Orffova instrumentáře, žáci pracovali jednotlivě i ve skupinách a byli vedeni Power Pointovou prezentací. Díky interaktivní tabuli byla hodina pro žáky zajímavá, bavilo je třeba to, že kliknutím na hvězdičku na obrázku se rozezní koleda. Dovedu si docela dobře představit, že takto vyučujeme dějiny hudby nebo hudební formy. Má to jen dva háčky - prvním je investice do pořízení interaktivní tabule a druhým, který je současně výzvou je naučit se vytvářet prezentace v Power Pointu. Vím však o nejméně jedné ZUŠ v našem kraji, která tuto pomůcku v praxi používá. Možná bude tento článek inspirací i pro další z vás. Budu se těšit na vaše reakce.

Markéta Korpasová

Aktualizováno pátek, 03 únor 2012 16:29
 
O učitelích PDF Tisk Email
Artprogram - Recepce a reflexe hudby
Napsal uživatel Markéta Korpasová   
pátek, 08 duben 2011 10:22

Vážení kolegové,

s souvislosti s reformou vzdělávací soustavy a přípravou školních vzdělávacích programů se řeší a diskutuje řada důležitých otázek – například konkurenceschopnost školy, osobnost žáka, vztahy mezi školou a rodiči, metody, formy a obsah výuky…a mnoho dalších.

Oblast, která stojí, podle mého názoru, trochu na okraji je osobnost učitele a jeho práce. A přesto si myslím, že toto je pro zdravé a dobré fungování našich škol věc zcela zásadní.

Ve svých úvahách vycházím z toho, že školství ze zákona patří mezi služby občanům. Jestliže tedy jako učitel konám služebnou profesi, nemůžu ji konat bez osobního vkladu a bez osobního vztahu.

Často se při své práci zástupkyně ředitelky setkávám s problémy, které nepatří ani tak do kategorie výchovně vzdělávací práce, ale spíše do kategorie hledání cest a důvodů pro svoji učitelskou práci, potřeba mít možnost někomu říct o konkrétních problémech, které souvisí s výkonem učitelské profese, ale jejich kořen je uvnitř osobnosti učitele.

Proto mě už vícekrát napadly otázky:

Může učitel na základní umělecké škole profesně „vyhořet“?

A pokud ano, co udělat proto, aby se tomu předešlo?

Uvítali by učitelé možnost zpětné vazby od nezaujaté osoby?

 

Vkládám tyto otázky do naší společné diskuse a moc se těším na vaše reakce.

Markéta Korpasová, ZUŠ E.Marhuly (garant HN)

Aktualizováno pátek, 03 únor 2012 16:35
 
Komentáře (1)
ja
1 sobota, 09 duben 2011 12:35
miro
o vyhoření bych moh vyprávět !!! :-) profesně vyhořet může kdokoliv kdekoliv !!!
Učební plány PDF Tisk Email
Artprogram - Recepce a reflexe hudby
Napsal uživatel Jiří Taufer   
úterý, 02 červen 2009 12:47
 
Aktualizováno pátek, 03 únor 2012 16:35
 
Komentáře (1)
1 neděle, 08 srpen 2010 09:18
Erika Laryšová
Při návštěvě této stránky a požadavku na zobrazení článku "Učební plány" se zobrazí bohužel pouze následující informace:
"Učební plány
Napsal uživatel Jiří Taufer
úterý, 02 červen 2009 12:47 - Aktualizováno pondělí, 15 červen 2009 14:37
1"

Postrádám samotný článek.
Děkuji
Erika Laryšová


 

Nejbližší události

The selected calendar(s) were not found in the database.

Návštěvnost tohoto portálu

dnesdnes814
včeravčera1034
tento týdentento týden814
tento měsíctento měsíc21341
celkemcelkem1251408