Home Metodické centrum Klávesové nástroje

Přihlašte se



Klávesové nástroje
Povinně volitelné vyučovací předměty PDF Tisk Email
Artprogram - Klávesové nástroje
Napsal uživatel Administrator   
neděle, 27 listopad 2011 12:13

Milí přátelé a nejen klavíristé,

pročítala jsem si ŠVP škol, které čeká hodnotící schůzka v rámci Artprogramu.Chtěla bych se společně s Vámi zamyslet nad učebními plány (protože máme různé varianty).

Přiznám se, že i my jsme se  znovu zamýšleli nad možností jejich zpracování.Kromě hry na nástroj a hud.nauky jsme původně vytvořili předměty Skupinová interpretace a Hudební interpretace s patřičnými osnovami a náležitě všechno ošetřili v poznámkách k učebním plánům. Takto je to asi obhajitelné, má to ale jednu nevýhodu, o které jsme od počátku věděli a ne málo nad ní přemýšleli. Na vysvědčení bude málo známek a postihne to hlavně ty nejmenší.Po mnoha úvahách a konzultacích(i na základě probíhajících" inventur" ŠVP v pilotních školách) jsme se rozhodli, že využijeme možnosti zařazení POVINNĚ VOLITELNÝCH PŘEDMč TŮ (Komorní hra, Souborová hra, Čtyřruční hra, ..).

V poznámkách pak ošetříme, co je součástí hry na nástroj (např. Hra z listu) a kdo, jak a za jakých podmínek bude do povinně volitelných předmětů zařazován.Samozřejmě musíme mít vypracovány osnovy pro tyto povinně volitelné předměty.Zvažte i vy tuto možnost.

 

Hana Čašová

Aktualizováno sobota, 04 únor 2012 17:19
 
Veřejné bodování soutěží PDF Tisk Email
Artprogram - Klávesové nástroje
Napsal uživatel Hana   
pondělí, 23 květen 2011 18:12

Vážené kolegyně a kolegové,

můj příspěvek se tentokrát netýká přímo ŠVP, ale je to téma jistě probírané mezi pedagogy  a to nejen klavírními. Přečetla jsem si v Talentu s velkým zájmem článek prof. Klánského o letošním "amádeovské" klavírní soutěži a se stejným zájmem i komentář Mgr. Petra Hanouska k problému otevřeného bodování na těchto soutěžích. Zaujala mě věta, že odkrytí bodů je pro mnohé soutěžící , kteří skončili z různých příčin v poli poražených , velmi bolestné. Naprosto s tímto názorem souhlasím. Myslím si, že kromě špičkových dětí (a ty objíždějí téměř všechny soutěže) , jezdí na soutěže i mnoho takových dětí, které i když podají svůj maximální výkon - nedosáhnou na žádné ocenění.Můžete samozřejmě namítnou, proč nezůstanou doma, ale jsou tu aspekty motivační  a další.Vidí-li, jak nízko jsou jejich body, je to pro ně mnohdy opravdu velmi těžké a pozitivní motivace je pro jejich budoucí práci v tu chvíli opravdu v ohrožení. Jaký je Váš názor na toto letité téma?                       

                                                                                                                                                   Hana Čašová 

Aktualizováno pátek, 03 únor 2012 16:40
 
Komentáře (2)
2 neděle, 19 červen 2011 11:57
Administrator
Mám radost, že kolega Zubíček vstoupil do diskuse. Protože stojí jakoby na opačném břehu, pokusím se nejen pro něj ještě jednou svůj postoj vysvětlit. Veřejné bodování jsem asi před patnácti lety propagoval a několikrát osobně vyzkoušel. Zažil jsem však paradoxně situace, které objektivitu výsledků úplně popřely, vnesly mezi členy poroty dusno a zklamání. Dnes tvrdím, že větší objektivita hodnocení při zveřejnění bodů je pouhý klam. Vymyslel jsem pro Beethovenku takový systém, že při rozhodování o postupech do dalšího kola dostávají členové poroty nejdříve jen průměry beze jmen, teprve po domluvě a rozhodnutí zveřejníme jména soutěžících. Jak bodovali ostatní, se nedozvědí (pokud si to zpětně sami neřeknou). Vyhovuje jim to tak více, mají pocit větší svobody, je klid, i když tam někdo má své žáky. Samozřejmě, najde-li se porotce „blbec“ (a tomu se asi nedá nikdy zabránit), stejně budou problémy. Jsem však přesvědčen o tom, že právo na soukromí mají nejen členové poroty, ale i soutěžící. Tak jako při talentových zkouškách na konzervatoř. Je to projev úcty k nim, nikoli nějaká kulišárna a podvod. Soukromě mohu soutěžícímu nebo učiteli na žádost bodování ukázat, ale proč by to měli vědět ostatní? Během let, kdy se motám kolem soutěží, jsem došel k přesvědčení, že spory při určování pořadí nebývají vůbec o těch nejlepším a nejhorších, ale diskutuje se často o skrumáži mezi tím. Tam záleží na pohledu každého porotce, na jeho estetických a hlavně morálních postojích… Když v porotě zasedne sebestředný a dominantní „blbec“, nepomůže nic, ani zveřejnění bodů. Stejně se s verdiktem už nedá nic dělat. Jen toho dotyčného už prostě příště nepozvete. Netrpím představou, že co není zveřejněno, je automaticky podezřelé, netransparentní či nečestné. Bohužel, domýšlivé „blbce“ v porotě jsem už zažil vícekrát. Proto mám raději nesoutěžní přehlídky nebo pásmové hodnocení.

Mgr. Petr Hanousek
1 úterý, 14 červen 2011 09:54
Jaromír
Vážená kolegyně,

nedá mi nereagovat na Váš příspěvek. Jak již prof. Klánský ve svém článku (Pět smajlíků pro Amadea) v časopise Talent píše, zaváděl veřejné bodování na Chopinově soutěži v Mariánských Lázních před dvaceti pěti lety za účelem maximální míry objektivnosti soutěže a tuto skutečnost nikde nezpochybňuje, ale naopak hodnotí jako přínosnou.
Pokud se ohlédneme na některé klavírní soutěže bez veřejného bodování, zvláště pak na okresní a krajská kola národní soutěže ZUŠ, je zvláště pro odbornou veřejnost velmi obtížné dopátrat se skutečného objektivního stavu výsledků soutěže. Ne že by nebyly zasílány a zveřejňovány, ale prostě proto, že odborník má pocit netransparentnosti a nečestnosti. Mnohdy máme dojem, že porotci jsou nekompetentní, či dělají vše proto, aby skutečné objektivní výsledky zůstaly tajemstvím na velmi dlouhou dobu. Proč? Zcela jednoduchá odpověď, klasicky po česku - pro zisk! Příště organizátoři porotce opět pozvou, protože nedělá problémy a „správně“ hodnotí, patřiční žáci zvítězí, postoupí a na domácí škole čeká pedagoga „odměna“, škola se pyšní svými výsledky apod. Vzniká tím prostředí umožňující zisk, tak proč toho nevyužít! Veřejné bodování má naopak šanci tyto problémy a neserióznost odstranit. Nesmíme však zapomenout, že bodování - a tím myslím objektivní - je velmi složitým procesem. Porotce se musí oprostit od své „osobité“ interpretace, od sympatizování se soutěžícím či jeho pedagogem, od různých tlaků i doporučení a obzvláště se svou únavou a nepozorností. Nemůže se totiž za nic schovat. Musí napsat ve formě bodů svůj názor a obhájit si ho.
No a co se týče bolestivosti prohry! Nemusím snad opakovat starou pravdu, že lhát se nemá! Pokud je naše pedagogické mistrovství založené na podsouvání a nalhávání žákovi, že je úžasný a nejlepší, pak je zcela přirozené, že veřejné body způsobí jeho zhrzení či trauma ze soutěží. Nechápu proč místo dopování žáka nezdravým sebevědomím nevyužijeme pozitivní motivaci a nezdůrazníme mu radost ze soutěžení, chuť porovnat své umění a známý fakt, že není důležité zvítězit, ale zúčastnit se! Vždy bude někdo první a bohužel někdo poslední, to přece není špatné, je to realita, tak proč se před ní schovávat pravě neveřejným bodováním!

Mgr. Jaromír Zubíček, ArtD.
Klavíristům.... PDF Tisk Email
Artprogram - Klávesové nástroje
Napsal uživatel Hana   
neděle, 17 duben 2011 11:16

Milé kolegyně a kolegové,

moc Vás zdravím  a jsem si jista, že už máte ve svých klavírních odděleních kus práce na ŠVP za sebou.I my v současnosti intenzivně pracujeme na našem ŠVP a proto se chci s Vámi podělit o některé postřehy, vyplývající jednak z Vašich dotazů a jednak z našich vlastních chybiček, které teď opravujeme.

Připomínám znovu, že při tvorbě osnov používáme dokonavá slovesa - umí, zná, dovede, dokáže..tak, aby bylo měřitelné a hodnotitelné, co na konci každého ročníku náš žák umí. 

Očekávané výstupy, které jsou v RVP, neopisujeme do svých ŠVP, ale převádíme je na výstupy na úrovni školy. 

A ještě k charakteristice nástroje, která je sice nepovinná, ale určitě uděláme dobře, když  ji zařadíme. Jedná se samozřejmě hlavně o informace a přehled pro rodiče.V charakteristice nástoje především uvedeme od kolika let se věnujeme dětem ve hře na klavír, od kdy I. a II. stupeň a co všechno nabízíme, atd.

Hana Čašová

Aktualizováno pátek, 03 únor 2012 16:39
 


 

Nejbližší události

The selected calendar(s) were not found in the database.

Návštěvnost tohoto portálu

dnesdnes814
včeravčera1034
tento týdentento týden814
tento měsíctento měsíc21341
celkemcelkem1251408